Pomysł na ciekawą lekcję.

Gry logiczne i łamigłówki są ciekawe. Rozpoczynając taką grę, otwierasz drzwi prowadzące do świata matematyki. Dzięki wszelkim grom rozwijasz umysł i wyobraźnię, a przede wszystkim dobrze się bawisz.

Zagadki i ciekawostki matematyczne są interesującym uzupełnieniem naszej nauki, zachęcają każdego do dalszego pogłębiania wiedzy.

Wielki matematyk grecki Euklides prócz swych słynnych Elementów napisał dzieło Pseudaria. Składało się ono z różnego rodzaju błędnych rozumowań. Należało odnaleźć gdzie tkwi w danym rozumowaniu pomyłka, na czym właściwie polega błąd. Pseudaria zawierała garść przeróżnych błędnych rozumowań i paradoksów z zakresu geometrii, arytmetyki i algebry. Jedne z nich polegają na prostym złudzeniu optycznym, inne na niezauważeniu pewnych założeń lub też błąd ukrywa się w samym założeniu.

Pierwszy znany pozycyjny system zapisu liczb pochodzi ze starożytnej Mezopotamii i bazuje na liczbie 60. Najstarszy dziesiątkowy system pozycyjny pochodzi z Egiptu.

Niektóre liczby, z którymi spotykamy się w różnych sytuacjach, mają zaskakujące właściwości i wprawiają nas w zadziwienie, a czasem w zachwyt.

Jak zapisać liczbę 1 wykorzystując wszystkie dziesięć cyfr oraz znaki podstawowych działań arytmetycznych?  Czy można zapisać  liczbę 7 za pomocą czterech trójek lub czterech czwórek, a może czterech szóstek czy dziewiątek? Jak przełożyć jedną zapałkę w działaniu aby otrzymać równość prawdziwą?

Uczniowie klasy II TMT mieli okazję spróbować swoich sił w rozwiązywaniu zagadek logicznych i łamigłówek matematycznych. Podzieleni na grupy, z różnymi pomysłami na rozwiązanie problemu, po burzy mózgów dochodzili do zaskakujących rozwiązań. Wymieniali się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi sposobu rozwiązania zadania.

Materiały do zajęć zostały opracowane w oparciu o publikacje zakupione do biblioteki szkolnej w ramach NPRC 2.0.

Teresa Rymko

Ten wpis został opublikowany w kategorii Strona główna. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.