„Mapy myśli” to szczególny rodzaj notowania, który dzięki użyciu między innymi słów, symboli, kolorów, rytmu, efektu trójwymiarowości i rysunków umożliwia podniesienie efektywności uczenia się a proces nauki i zapamiętywania czyni prostszym, szybszym i przyjemniejszym.
„Mapy myśli” cechuje brak monotonii towarzyszącej procesowi sporządzania tradycyjnych notatek, jest to technika notowania bardzo „przyjemna”, czego doświadczyliśmy biorąc udział w dwugodzinnych warsztatach zorganizowanych w dniach 25-26 października 2016r przez panią psycholog Aldonę Dunowską i panią pedagog Dorotę Malankiewicz z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bartoszycach.
Głównym celem warsztatów było uświadomienie uczniom, że zapamiętanie i powtarzanie można zastąpić rysowaniem map, które dobrze skontrowane sprzyjają myśleniu twórczemu, wielokierunkowemu , a nie nudnemu i odtwórczemu.
„Mapy myśli” to strategia i koncepcja nauki, której chcieliśmy się nauczyć i korzystać z niej .
Poznaliśmy zasady tworzenia dobrej „Mapy myśli”, usłyszeliśmy co przeszkadza a co pomaga w tworzeniu „Map myśli” , jakich błędów musimy się ustrzegać przy ich tworzeniu oraz usłyszeliśmy przykłady zastosowań „Map myśli”.
Stosując się do zasad sporządzania „Map myśli” uczniowie tworzyli własną mapę pojęcia „Mój tydzień”.
Warsztaty uświadomiły nam , że tradycyjne uczenie się-linearne jest czasochłonne i mniej efektywne, że zamiast zapisywać dziesiątki kartek wystarczy sporządzić jedna mapę… I oto chodzi!!!!
Danuta Maroska