W dniu 15 marca 2018 r., po raz pierwszy w naszej szkole, odbył się Międzynarodowy Konkurs Matematyczny „Kangur”.
Konkurs wywodzi się z Australii, gdzie został zainaugurowany w latach osiemdziesiątych przez światowej sławy popularyzatora matematyki Petera O’Hallorana.
W 1990 roku został po raz pierwszy zorganizowany w Europie na terenie Francji
i podobnie jak w Australii zyskał od razu dużą popularność. Z inicjatywy matematyków francuskich konkurs ogarniał stopniowo coraz więcej krajów europejskich i nie tylko. Międzynarodowy Konkurs „Kangur Matematyczny” jest w chwili obecnej najbardziej masową imprezą matematyczną na świecie. W roku 2017 w konkursie wzięło udział 6102509 uczestników z 66 krajów świata.
W 1994 roku utworzono towarzystwo „Kangourou Sans Frontières”, skupiające organizatorów konkursu z wszystkich krajów. Na corocznym walnym zgromadzeniu ustala ono szczegóły najbliższej edycji konkursu i między innymi wybiera ostateczne zestawy zadań konkursowych spośród propozycji wcześniej nadesłanych przez poszczególne kraje.
Międzynarodowy konkurs „Kangur Matematyczny” jest adresowany do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich, od klasy drugiej szkoły podstawowej do klas maturalnych w liceach i technikach. Rozgrywany jest w sześciu kategoriach, które obejmują następujące klasy:
Żaczek | klasy 2 szkół podstawowych; |
Maluch | klasy 3 i 4 szkół podstawowych; |
Beniamin | klasy 5 i 6 szkół podstawowych; |
Kadet | klasy 7 szkół podstawowych i II gimnazjów; |
Junior | klasy III gimnazjów, I liceów i techników, I, II, III zasadniczych szkół zawodowych; |
Student | klasy II i III liceów i techników oraz IV techników. |
Konkurs ma charakter jednorazowego testu. Zadania oraz termin są ustalane przez władze stowarzyszenia Kangourou Sans Frontie`res. Na rozwiązanie testu przeznaczone jest 75 minut.
W naszej szkole do konkursu zgłosiło się 21 uczniów z klas II – IV technikum. Uczestnicy konkursu rozwiązywali test konkursowy w kategorii „Student”
Zasady konkursu w kategorii „Student” są następujące:
- uczniowie mają do rozwiązania test konkursowy zawierający 30 pytań o różnym stopniu trudności (10 zadań po 3 punkty, 10 zadań po 4 punkty i 10 zadań po 5 punktów);
- uczestnicy otrzymują w chwili rozpoczęcia konkursu 30 punktów;
- do każdego zadania dołączonych jest 5 odpowiedzi, z których dokładnie jedna jest poprawna;
- za brak odpowiedzi uczestnik otrzymuje zero punktów, natomiast za odpowiedź błędną lub zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi, otrzymuje punkty ujemne w liczbie 25% przewidzianych za dane zadanie;
- w czasie trwania konkursu nie wolno korzystać z kalkulatorów.
Na wyniki musimy poczekać do czerwca .
Celem konkursu było sprowokowanie jak najliczniejszej liczby uczniów do wspólnej intelektualnej zabawy. Ponadto, był znakomitą okazją popularyzowania matematyki wśród uczniów naszej szkoły.
Edyta Kondraciuk – Pieniak i Danuta Maroska