Szkolny konkurs plastyczno-językowy na zilustrowanie idiomu obcojęzycznego

IDIOM – CO TO JEST?
IDIOMY, czyli wyrażenia, które najczęściej składają się z kilku wyrazów. Tworzące dany idiom wyrazy mają swoje indywidualne znaczenia, ale dopiero w połączeniu, tworzą nową całość o kompletnie odmiennym znaczeniu.

IDIOM – PRZYKŁADY
Z takimi związkami wyrazowymi spotykasz się na co dzień zarówno w języku polskim, jak i w trakcie nauki języka obcego.
Przykładowo, w języku polskim mamy idiom „piąte koło u wozu”. Każdy z tworzących go wyrazów ma swoje indywidualne znaczenie, które ni jak ma się do całości zwrotu, używanego w sytuacji, kiedy coś lub ktoś jest dla nas balastem, rzeczą lub osobą zawadzającą nam.
Podobnie rzecz się ma w języku angielskim.
Dla przykładu – idiom „it rains cats and dogs” nie oznacza, że z nieba lecą koty i psy. Zwrot ten używamy, kiedy za oknem ulewa. W języku polskim w takiej sytuacji powiemy np., że „leje jak z cebra”.
Innym idiomem może być np. zwrot „lend me an ear”, który w dosłownym tłumaczeniu oznaczałby prośbę o pożyczenie komuś naszego ucha. Straszne, a zarazem śmieszne prawda? Na szczęście znaczenie tego idiomu to po prostu prośba, by ktoś posłuchał nas przez chwilę.

Zadanie konkursowe: uczestnicy, dowolną techniką plastyczną, ilustrują dowolny idiom angielski, niemiecki lub rosyjski.
Format pracy – dowolny.
Praca powinna ilustrować, w możliwie najtrafniejszy sposób, dosłowne ale także prawdziwe znaczenie idiomu.
Komisja konkursowa wyłoniła najlepsze prace:
I miejsce Jakub Kuczykowski kl. IV TIp (makieta)
II miejsce Wiktoria Matuszewska kl. II TH oraz Maciej Kaniewski kl. I TMT
III miejsce Szymon Świąder i Dawid Szutowicz kl.I TPS
wyróżnienie: Dudziński Michał kl. I TPS
Uczniowie otrzymają nagrody książkowe i dyplomy

J. Koryśko
S. Jarzębowicz-Sudujko
A. Mikołajczyk
D. Tołodziecka

Ten wpis został opublikowany w kategorii Strona główna. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.